”Jag har aldrig spelat en kvinnlig roll som pratar om något annat än män. Jag har heller aldrig spelat en roll som inte ska förföra eller vara olyckligt kär i en man. ” – kvinnlig musikalartist
”Jag är så fruktansvärt trött på att bli objektifierad för mitt utseende som kvinna. Så trött att jag funderar på att byta bransch. Trots brinnande passion, utbildning och många års erfarenhet.” – kvinnlig musikalartist
”De gånger en (manlig) regissör under repetitioner utbrustit ‘Du är så snygg!!’ är så många att jag inte kan räkna. Trots situationens irrelevans…” – kvinnlig musikalartist
”Jag har tyvärr oftare vid auditions blivit bedömd utefter mitt utseende före talang och erfarenhet.” – kvinnlig musikalartist
”I en produktion jag var med i tjänade den manliga huvudrollen dubbelt så mycket som sin kvinnliga motspelare, trots likvärdig utbildning och erfarenhet.” – kvinnlig musikalartist
”Jag fick 25 % lägre lön än mina manliga kollegor i en produktion, trots att jag var danskapten och dessutom hade en större roll än vad de hade.” – kvinnlig musikalartist
”Efter 10 år i musikalbranschen har jag aldrig jobbat med en kvinnlig regissör eller musikaliskt ansvarig.” – kvinnlig musikalartist
”Av de karaktärer jag har gestaltat på svenska musikalscener under 10 år har merparten varit prostituerade, strippor, eller stödjande, behagande ‘showflickor’ som suktar efter manlig karaktär.” – kvinnlig musikalartist
”Jag har under hela min karriär känt ett stort krav på mig av branschen att vara snygg, sexig och smal. Känt att jag ständigt behövt passa in i en given mall för hur kvinnor ska se ut på musikalscener. Dessa krav har både sagts till mig rakt ut av personer på maktpositioner men också varit underförstådda många gånger.” – kvinnlig musikalartist
”Att jag ens behövde förklara för regissören varför jag inte ville stå i silvrig bikiniöverdel och korta shorts framför ätande småbarnsfamiljer och sjunga låtar ur kända filmer. Han vill aldrig jobba med mig igen eftersom att jag är svår att samarbeta med.” – kvinnlig musikalartist
”Under repetition av en scen vänder min manliga motspelare sig mot mig och frågar med en nedlåtande ton: ‘Är det verkligen SÅ du tänker tolka din roll’. Han, en välkänd skådis av den äldre generationen. Jag, ny ung kvinna på teatern. Inte en chans att han skulle ifråga sätta en manlig ny skådespelare.” – kvinnlig musikalartist
”Jag blev erbjuden 10 000 kronor mindre i månadslön än min manliga kollega, trots samma storlek på roll och arbetsuppgifter”– kvinnlig musikalartist
”Regianvisning från manlig regissör: – Du ska komma in från höger och gå sexigt över scenen”– kvinnlig musikalartist
”Den manliga regissören säger plötsligt att han ska visa min motspelare på vilket sätt han skulle tafsa på mig. Jag blev helt paff och fick tunghäfta. När han närmade sig mig fick jag till slut mål i mun och sa – Du rör mig inte!” – kvinnlig musikalartist
”Jag har jobbat som musikalartist i 16 år och spelat både stora och små roller. Jag upplever att mitt utseende är i fokus mer än min begåvning, ett par snygga ben är mer värda än en bra sångröst, i vissa fall.” – kvinnlig musikalartist
”Sagt av arbetsgivare: ‘Mer fitta, jag vill ha mer fitta’. Ett uttryck som han använde när han ville att vi skulle ge mer energi.” – kvinnlig musikalartist
”Jag skulle vilja påstå att 75 procent av min artistkarriär har bedömts främst av mitt utseende. Mitt artisteri/min sång sekundärt. Min senaste chefs prestationsutvärdering av mig var först – ‘vad vacker å snygg du är på scen’ en kvart senare sa han att min sång var ypperlig…” – kvinnlig musikalartist
”Jag var med i en krogshow från ett i branschen välkänt företag. Vi skulle göra ett hiphopnummer, och fick instruktionen att vara ‘coola, låga i kroppen’ och att vi skulle ha precis samma typ av kläder som killarna. ‘Tänk Missy Elliot’ sa regissören. När kläderna kom hade vi endast bh med push-up, minimala hotpants och 12 cm höga platåskor, och killarna hade en träningsdress – helt i stil med Missy Elliot.” – kvinnlig musikalartist